Gastblog:

De Duitse webshop – waar moet je op letten?

 

Thomas Dillman
Rechtsanwalt & Fachanwalt für Internationales Wirtschaftsrecht

 

 

Duitse consumenten en bedrijven kopen het liefst via een Duitse webshop omdat dit vertrouwen en rechtszekerheid geeft. Ze verwachten dat de website en klantenservice volledig Duitstalig zijn en dat alle juridische regels, zoals Impressum, DSGVO (Privacy Wetgeving) en herroepingsrecht, correct worden toegepast. Ook speelt de voorkeur voor lokale betaalmethoden, duidelijke retourprocedures en Duitse kwaliteitsstandaarden een belangrijke rol. Daardoor vallen buitenlandse webshops zonder lokale aanpassing vaak buiten de boot.

Daarom is een vertaling van uw Nederlandse site niet onvoldoende en het kan zelfs tot juridische problemen leiden.

Essentiële juridische verplichtingen

1. Impressum (colofon)

Volgens het Duitse Telemediengesetz (art. 5) moet iedere Duitstalige zakelijke website een Impressum bevatten. Denk aan: adres, telefoonnummer of e-mail, KvK-nummer, btw- of belastingnummer en aanvullende bedrijfsgegevens. Dit geldt niet alleen voor webshops, maar voor elke Duitstalige zakelijke website.

2. Datenschutzerklärung (privacyverklaring)

Op grond van de Duitse AVG (DSGVO, art. 12 en 13) moet een website duidelijk vermelden hoe persoonsgegevens en cookies worden verwerkt. Transparantie is verplicht, ook in Duitsland staat de bescherming van klantgegevens centraal.

3. Algemene voorwaarden & herroepingsrecht

  • Algemene voorwaarden moeten vóór afronding van de bestelling feitelijk ter hand worden gesteld.
  • Een rechtskeuze voor Nederlands recht heft de Duitse consumentenbescherming niet op.
  • Consumenten hebben een herroepingsrecht van 14 dagen bij online aankopen.

4. De ‘Button-Lösung’

Voor de bestelknop moet de consument ondubbelzinnig en zichtbaar worden geïnformeerd over: producteigenschappen, contractduur en totale prijs.

5. Barrierefreiheitsstärkungsgesetz (BFSG)

Vanaf 28 juni 2025 moeten webshops, apps en betaalsystemen voldoen aan het BFSG. Dat betekent dat je webshop digitaal toegankelijk moet zijn voor mensen met een beperking. Denk aan duidelijke navigatie, gebruik met schermlezers en alternatieve invoermogelijkheden. Niet voldoen kan leiden tot boetes en zelfs uitsluiting van de Duitse markt.

6. Abmahnung (waarschuwing)

Overtreding van Duitse e-commerce regels kan leiden tot een Abmahnung (waarschuwing) van een concurrent of advocaat. Vaak is hier een Unterlassungserklärung (verklaring tot nalaten) aan verbonden: een verplichting om overtredingen te stoppen, meestal gekoppeld aan hoge boetes bij herhaling. Onjuiste of onnodige ondertekening kan grote financiële risico’s opleveren.

 

Voorkom problemen, benut kansen

Een fout kan je duizenden euro’s kosten, terwijl een goed voorbereide webshop juist winstkansen in Duitsland biedt. Laat je Duitstalige website daarom vooraf juridisch toetsen.

  • Weet je zeker dat je webshop voldoet aan de Duitse wetgeving?
  • Heb je je algemene voorwaarden en privacyverklaring al afgestemd op de Duitse markt?
  • Weet je wat je moet doen als je een Abmahnung (waarschuwing) ontvangt?

Thomas Dillmann Rechtsanwalt & Fachanwalt für Internationales Wirtschaftsrecht bij Alpmann Fröhlich.

contact: dillmann@alpmann-froehlich.de

Laat je niet verrassen

Het MKB Trade Office organiseert, in samenwerking met Alpmann Fröhlich,  masterclass series over Duitsland. In een drietal avonden word je compleet bijgespijkerd over wetgeving, marktkansen en sales en marketing.

MKB Trade Office

Email: info@mkbtradeoffice.nl 

KvK:  81843011

Bezoekadres

Gasfabriek Gebouw X
Zutphenseweg 6E
7418 AJ Deventer

Volg ons