Borstprothese
ProudBreast
Borstprothese
Het verhaal achter het ontstaan van ProudBreast begon in 2014 toen Suzanne Kemps diagnose borstkanker kreeg. Sinds haar herstel draagt zij een externe borstprothese. De eerste periode na de behandeling en de operatie was zij vooral bezig met overleven en weer beter worden. Maar al vrij snel voelde zij zich weer een gezonde vrouw.
Als ontwerper ging zijn nadenken over hoe haar droomprothese eruit zou zien. Duurzaam, comfortabel, passend in mooie en betaalbare lingerie. Een belangrijke stap was dat Suzanne niet alleen voor zichzelf wilde ontwerpen, maar ook andere vrouwen en studenten betrok in dit proces. Clary Scheres kwam als marketingdeskundige aan boord en versterkte het team
De ontwikkeling van een nieuw type prothese kregen een boost doordat ProudBreast mee deed aan de ASN Bank Wereldprijs in 2018.
Precies in deze periode werden de strategische grondvesten van ProudBreast gevormd, en werden de eerste prototypes van de Qup ontwikkeld. De deelname werd bekroond met de daadwerkelijke prijs in november 2018. Kort daarna werd ProudBreast BV opgericht.
De Qup is in nauwe samenwerking met de doelgroep tot stand gekomen. Clary: “onze kracht is dat we echt een user based company zijn. Dit maakt onze protheses uniek. Tot voor kort waren vrouwen met borstamputaties aangewezen op siliconen protheses. Ontwikkeld om precies een borst te vervangen waardoor het de dragers juist dagelijks herinnert aan een vervelende periode in hun leven. Met de Qup behoort dit tot het verleden. Het draagcomfort is optimaal, past in meer lingerie soorten en bijkomend voordeel is dat hij na gebruik gewoon in de wasmachine kan.
De Qups liggen inmiddels in 35 winkels in heel Nederland en via de webshop wordt ook aan het buitenland verkocht. De klanten, of beter gezegd ambassadeurs / fans hebben een belangrijke rol gespeeld in de marktuitrol. Zij maakten veel reclame voor de Qups bij ziekenhuizen en andere verwijzers en dit leidde telkens tot uitbreiding van het verkoopnetwerk.
Toekomst
De Qups hebben inmiddels een landelijk dekkend distributienetwerk. De volgende stap is uitbreiding naar het buitenland. Er komen veel belangstellingen binnen uit Duitsland en daarom werkt ProudBreast aan een webshop speciaal voor de Duitstalige markt. Daarna wil ProudBreast de rest van Europa veroveren. Op termijn staat een entree op de Amerikaanse markt op de wenslijst. Ook wordt gewerkt aan uitbreiding van het assortiment met hemden met bijpassende Qups voor vrouwen die beide borsten missen.