Cookies
Essentieel
Analyse
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Kokoskolen voor de Barbecue

BAST Barbecue

Kokoskolen voor de Barbecue

In 2013 kwam Jeroen Martono Janssens voor het eerst in aanraking met het exportproduct kokoskool. In zijn geboorteland Indonesië vierde Jeroen zijn huwelijksreis. Het viel hem op dat bij de barbecue niet de ons welbekende houtskool werd gebruikt onder het barbecuerooster maar de bast van kokosnoten.

Dit heeft veel voordelen. De kooltjes branden langer, constanter en geven minder rook en vlam dan de traditionele houtskool. Een belangrijk voordeel is het feit dat de basten van de kokosnoot in Indonesië een afvalproduct zijn die zo als grondstof gebruikt kunnen worden. In tegenstelling tot houtskool uit Afrika, waarvoor veel bomen gekapt worden.

Sociale en milieudoelen

Bij terugkomst in Nederland besluit Jeroen hier wat mee te gaan doen. Het bleek dat kokoskool kolen buiten Indonesië nauwelijks gebruikt worden. Tijd om daar verandering in aan te brengen!

Jeroen wil met de import naast een milieudoel ook een sociaal doel bereiken. Er is in Indonesië nog veel armoede. Jeroen werkt met lokale ondernemers waarmee zij een inkomen kunnen genereren. De kokoskolen worden namelijk lokaal gebrand en verpakt.

Het jaar 2014 werd gebruikt om alle regelgeving uit te zoeken, leveranciers te zoeken en eerste afnemers te vinden. In 2015 besloot Jeroen de gok te wagen en een eerste zeecontainer naar Nederland te verschepen. Potentiële klanten werden persoonlijk gezocht en zo groeide het klantenbestand. Veel wordt afgezet in de retail. Dit zijn zowel landelijk opererende ketens als zelfstandige winkeliers. Veel gaat ook naar online shop voor barbecueliefhebbers en de horeca gebruikt de kokoskool ook.

BAST 2020

Na een aantal jaar besloot Jeroen het bedrijf over te dragen aan twee vrienden om BAST naar het volgende niveau te tillen en tot een serieuze speler in de markt van barbecue kolen te maken. De supplychain is sindsdien geoptimaliseerd. Stappen zijn gezet om online hard te gaan groeien met de positionering van Bast als premium A-merk. Er zal actief worden samengewerkt met diverse internationale handelsplatformen zoals Amazon en orderchamp. Ook blijkt houtkool veel gebruikt te worden bij industriële toepassingen, naar deze markt wordt ook gekeken.

De ambitie is op termijn de grootste en meest duurzame distributeur te worden van kokosbriketten, te beginnen in Europa en daarna de rest van de wereld.

Export landen

België | Duitsland

Ceo

BAST Barbecue | Jeroen Martono Janssens