Recycling

Blue Sea Fuel

Recycling

Han Ypes heeft zijn hele werkzame leven gewerkt in de recycling. In 2017 startte hij een nieuw bedrijf: Blue Sea Fuel. Het is ontstaan uit ergernis over de grote vervuiling die zeeschepen veroorzaken met verbranding van zware stookolie en de drive om hier wat aan te gaan doen. Uit onderzoek blijkt dat de vijftien grootste containerschepen ter wereld evenveel vervuiling veroorzaken als 760 miljoen auto’s. Tijd om hier verandering in aan te brengen.

Blue Sea Fuel heeft met een Duitse partner een depolymerisatiesysteem opgezet waarbij één van de laatste restproducten van de aardolieraffinage: de zware stookolie, wordt herbewerkt met als nieuwe eindproducten diesel en bitumen. De diesel is op de Duitse markt als “erzatz” brandstof te kopen aan oliemaatschappijen die bijmengen met de reguliere diesel. Helaas is dit in Nederland (als enige in de wereld) nog verboden.

De proefopstelling in het Duitse Bieleveld staat en is in productie. Het hele raffinageproces is modulair opgebouwd en past in zes zeecontainers. Dit kan makkelijk verscheept worden naar diverse locatie en terplekke snel opgebouwd worden. De bedoeling is dat einde 2019 een tweede opstelling op bedrijventerrein S-Parc in Deventer gaat komen. Deze zal een capaciteit krijgen van ongeveer 2.500 tot 3.000 liter per uur.

Een tweede toepassing van de proefopstelling is het ontzwavelen van de zware stookolie. De internationale organisatie ter voorkoming van vervuiling door schepen: MARPOL gaat einde 2020 strengere eisen stellen aan het zwavelgehalte van de zware stookolie. De opstelling van Blue Sea Fuel gaat hierin ook voorzien. Dit opent een zeer grote markt. Een gemiddelde containerschip verbruikt één ton zware stookolie per uur. In de haven van Rotterdam bunkeren op jaarbasis al 20.000 zeeschepen zware stookolie. Reden waarom Blue Sea Fuel ook bezig is met een vestiging in Rotterdam. Ook lopen er contacten met het Verenigd Koninkrijk en het Midden Oosten.

Blue Sea Fuel werkt ook aan derde depolymerisatie. In huisvuil zitten heel veel plastics (vaak 80% van het totaal). Blue Sea Fuel ontrekt niet-brandbare bestanddelen uit het huishoudelijk afval zoals zand, metaal, vervolgens wordt alles geshredderd tot kleine snippers. Door de speciale depolymerisatiemethode van Blue Sea Fuel is het mogelijk om uit ’en ton snippers 500 liter brandstof te winnen. Han: “dit is ook heel logisch, plastic bestaat voor 80% uit aardolie, wij draaien het productieproces van plastic andersom en kunnen hier schone brandstof uit winnen. Met de bestaande technieken kan al “slechte” olie gewonnen worden dat eigenlijk alleen goed is voor verbranding in cementovens. Dit is zonde wat met onze techniek kunnen we schone brandstof (synthetisch gas en olie) winnen dat als “erszatsbrandstof o.a. voor auto’s en vliegtuigen is in te zetten.. Het uitvoerverbod van plastic en papier naar China maakt dat veel partijen geïnteresseerd zijn in deze techniek.

Han voorziet een grote en snelle groei voor zijn bedrijf. Dit zal deels op eigen kracht gebeuren. Voor de uitrol door heel Europa en andere continenten is een stevige partner nodig met een grote investeringskracht en netwerk / distributie voor wereldwijde snelle uitrol.

 

Export landen

Korte termijn | Verenigd Koninkrijk | Duitsland

Lange termijn | Rest van de Wereld 

Ceo

Blue Sea Fuels | Han Ypes