Aluminiumproducent
Danpak International
Aluminiumproducent
Dé producent van aluminiumbakjes en – schalen. Ruim 20 jaar geleden heeft Danpak International B.V. zich in Apeldoorn gevestigd. Het is het eerste en enige bedrijf in Nederland dat zich bezighoudt met het produceren van aluminium verpakkingen. De oorsprong van Danpak ligt zo’n 100 jaar geleden in Den Haag. Hier werden onder Deens patent aluminium doppen voor op de ouderwetse melkflessen vervaardigd. Pas na de verhuizing naar Apeldoorn is Danpak zich volledig gaan richten op aluminium schalen en bakken. Het bedrijf maakt onderdeel uit van het familiebedrijf Honing Beheer. De bedrijven binnen de Honing Beheer Groep zijn met name sterk in de ontwikkeling, het ontwerp en de bouw van apparaten en systemen ter verbetering van het binnenklimaat. Ten tijde van de vestiging in Apeldoorn was de productie nog verliesgevend. Inmiddels staat er een gezond bedrijf dat circa 400 miljoen aluminiumbakjes per jaar produceert.
Het DNA van Danpak
Duizenden aluminium bakjes, (serveer)schalen, bbq-schalen, waaronder de bekende vierkante gouden Westland Salade bakjes, worden geëtiketteerd, gelabeld en verpakt. Bij Danpak werken mensen die zich dagelijks hard maken voor een veilig en hygiënisch product. Deze manier van werken loopt als een rode draad door het hele productieproces. Omdat het eindproduct bij de klanten direct, dan wel indirect in aanraking komt met voedsel worden er hoge eisen aan gesteld. Danpak voldoet aan ISO- en HACCP richtlijnen en is reeds lange tijd BRC-IoP gecertificeerd (grade: AA).
Aluminium is groen
Waar het nu de trend is om verpakkingen steeds meer biologisch afbreekbaar te maken, loopt Danpak in zekere zin voorop. Het aluminium restafval is namelijk duurzaam en kan gerecycled worden. Daarnaast kost het recyclen van aluminium 95% minder energie dan het oorspronkelijke productieproces van nieuw aluminium.
Blik verruimen
In Nederland heeft Danpak een marktaandeel opgebouwd van zo’n 85%, in Europa is dat 3%. De komende jaren ligt de focus niet alleen bij het behouden van het Nederlandse aandeel maar ook naar het zoeken van meer afzetmarkten in het buitenland. Momenteel wordt 40% van de productie geëxporteerd naar landen zoals België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Denemarken, Chili, Peru, Zwitserland en Oostenrijk.