Efe Food

Bakkerij

Faruk Akman kwam op zijn 26ste jaar vanuit Izmir Turkije naar Deventer. In zijn bagage nam hij ook een universitaire titel bedrijfseconomie en marketing mee. Na gewoond te hebben op de Veluwe kwam bij begin deze eeuw naar Deventer. Daar startte hij in2003 zijn groothandel dat gespecialiseerd is in bakkerijgrondstoffen en horecaproducten waar nu acht personen werken.

Efe Food staat voor kwaliteit, daar worden geen concessies aan gedaan. Het assortiment bestaat uit meer dan 300 soorten bloem, meel en meergranen producten. Relatief nieuw in het assortiment zijn horecabenodigdheden en diepvries producten zoals croissants. De producten worden betrokken van gerenommeerde A-merken uit binnen- en buitenland. De producten worden met eigen transport gebracht naar bijna 200 bakkerijen, pizzeria’s, horeca en shoarmazaken door het hele land en de beide buurlanden. Het omzet aandeel van Duitsland neemt de laatste jaren steeds meer in omvang en beslaat al zo’n 25% .

Meer dan alleen een leverancier

In de loop van de jaren is de bakkerswereld sterk veranderd. Het aantal zelfstandige (Nederlandse) bakkerijen is gedaald van 6.000 naar nu 2.000 bakkerijen. Aan de andere kant is er tegen de stroom in een sterke groei van het aantal etnische bakkerijen. Deze markt was voor Efe Food in de begin jaren lastig te ontginnen. Veel etnische ondernemers waren prijskopers en dat verhoudt zich minder goed met de kwaliteitsproducten die Efe Food levert. Om aan de impasses tijdens onderhandelingen een einde maken maakt Faruk vaak een weddenschap. Gedurende drie maanden werd het kwaliteitsmeel geleverd tegen de prijs die de bakker wenste. Indien daarna de omzet met meer dan 10% steeg, kreeg Faruk de prijs die hij wenste. Hier verdienen beide ondernemers aan. Faruk met een brede glimlach: “de omzet steeg altijd tussen de 20 en 30%. Ook geeft ik veel ondernemersadviezen over goede machines, over marketing om ook de Nederlandse klant te bereiken met de etnische bakkerij”

Mede dankzij Faruk’s pionierswerk die ook veel verder ging dan individuele bedrijfsadviezen organiseerde hij ook beurzen en kennissessies en workshop om de kwaliteit van de etnische bakkerijen te verhogen. Het resultaat is een sterke groei in aantal en kwaliteit van deze bakkerijen.

Dankzij positieve mond-op-mondreclame groeit het klantenbestand gestaag. Het gebeurt nog wel eens dat een klant in zee gaat met een goedkopere leverancier, maar dat duurt gemiddeld twee maanden en dan zijn ze snel weer terug. De klant in de bakkerij is niet gek die proeft het verschik direct.

Export landen

België | Duitsland

Ceo

Efe Food | Faruk Akman