Digitale watermerken

Filigrade

Digitale watermerken

Grondlegger en CEO Johan Kerver van FiliGrade bedacht in 1995 een watermerk om foto’s te beschermen tegen namaak. Dat sloeg aan en later meldde zich een maker van laminaat bij Kerver. Laminaat heeft een bepaalde print en populaire prints worden veel nagemaakt. Deze namaak is op het eerste gezicht niet van echt te onderscheiden maar de kwaliteit is vaak minder. Door een watermerk, die tijdens het productieproces al aangebracht wordt, kun je met een smartphone controleren of de print echt is of namaak.

Bij de internationale laminaatproducenten is FiliGrade inmiddels kind aan huis. De next step is deze techniek in te gaan zetten voor het scheiden van plastic afval. Plastic is een heel mooi product, maar het moet alleen niet in het milieu terecht komen. In Europa is afgesproken dat in 2025 de helft van alle plastic verpakkingen moeten worden gerecycled.

Kerver: “er kan nog een flinke slag worden gemaakt door de afvalscheiders. Melkpakken, frispakken en blikjes worden meteen gesorteerd. Alles wat overblijft wordt in vijf of zes stromen geselecteerd en dat is het dan. Hier komt FiliGrade om de hoek. Door digitale codes aan hoogwaardige voedselverpakkingen toe te voegen, kun je deze onderscheiden van ander plastic. In plaats van dit plastic te recyclen in laagwaardige producten als bermpaaltjes kan je het hoogwaardiger voor voedsel-toepassingen recyclen”.

Internationale prijzen

FiliGrade heeft in samenwerking met machinebouwer Senro een sorteermachine gebouwd, waarbij de camera en software van FiliGrade de verschillende soorten plastic herkent aan de watermerken en de machine deze vervolgens sorteert. Zo kunnen de verschillende soorten plastic apart ingezameld worden. Dit is interessant voor de foodindustrie, die nu alleen gebruik maakt van nieuw plastic. Het mooie is dat de oplossing van FiliGrade heeft geleid tot het winnen van meerdere prestigieuze internationale innovatieprijzen. Dit leidt vervolgens weer reacties van de grootste A-merk foodbedrijven vanuit de hele wereld zoals b.v. recent Coca Cola USA.

Toekomst

Er wordt hard gewerkt aan een doorbraak op de Europese markt. Deze schaalgrootte is nodig om de grootste producten ter wereld aangehaakt te krijgen. Binnen Europa is Nederland weer ideaal om de eerste pilots te gaan draaien. Daarnaast zijn er nog tal van andere branches waar de watermerken interessant voor zijn, toepassingen zijn legio. Met de toepassing voor de plastic recycling verwacht FiliGrade een internationale doorbraak op gebied plastic recycling en daarmee een belangrijk bijdrage aan een mooiere wereld.

Export landen

Europa | Later de rest van de wereld

Ceo

Filigrade | Johan Kerver