Productie van binnendeuren
Krepel
Productie van binnendeuren
Het was de Oostenrijker Gröbel die in 1732 de supervisie kreeg over een kopermolen. Hij bouwde er een waterval bij, om de molen van energie te voorzien. In 1808 nam zijn zoon het over, inmiddels was de naam verbasterd tot Krepel. Sinds dat jaar is het bedrijf altijd in familiehanden gebleven. Bernhard Krepel, die het bedrijf aanstuurt en samen met zijn zus eigenaar is van de onderneming, behoort tot de achtste generatie. Krepel is gespecialiseerd in de productie van binnendeuren en luxe houten geschenkverpakkingen.
Binnendeuren
In Nederland bestaan zes producenten van binnendeuren. Met een jaarlijkse productie van 130.000 deuren behoort Krepel tot de grotere producenten. Wat het bedrijf uniek maakt is de voortdurende aandacht voor innovatie. Het bedrijf is daardoor in de kolom opgeschoven: het produceert niet alleen binnendeuren, maar installeert ook kozijnen, binnendeuren en hang- en sluitwerk in bouwprojecten. Hierdoor ontstond meer contact met de eindgebruikers. Daarnaast brengt het voortdurend nieuwe modellen op de markt. Krepel ontwikkelt zich verder naar een bouwpartner die meedenkt over de ‘binnenkant’ van het gebouw. Bij de toenemende industrialisering van de bouw worden de binnendeuren met kozijnen kant en klaar geproduceerd in de fabriek zodat ze alleen nog afgemonteerd hoeven te worden. Ook wordt gekeken naar demontabele deuren en om deuren te refurbishen.
Luxe geschenkverpakkingen
In Klarenbeek vindt de productie van binnendeuren plaats met vijftig medewerkers. De tweede tak van het bedrijf zit sinds 1996 in Polen. Daar heeft Krepel een productievestiging voor luxe houten geschenkverpakkingen. Wekelijks zorgen de 125 medewerkers voor een productie van ruim 20.000 stuks custommade verpakkingen. Deze vinden hun weg naar afnemers in Europa en daarbuiten. De verpakkingen zijn populair bij het verpakken van luxe producten als sierraden, sigaren, chocolade en luxe flessen wijn en sterke drank. In deze high endmarkt is Krepel marktleider in Europa. Verpakking is eigenlijk is een verkeerd woord. Het gaat veel verder dan sec de verpakkingsfunctie. Door veel effort te steken in design en een hoog afwerkingsniveau wordt de merkwaarde bevestigd en vergoot. Het vormt daarmee een integraal onderdeel van het product.
Toekomst
Krepel verwacht in beide segmenten groei. Bij de binnendeuren ligt de focus op steeds verder automatiseren om het gebrek aan technisch personeel in de toekomst op te kunnen vangen. Voor het segment verpakkingen is een goede dekking in Europa bereikt en wordt voor extra groei ook gekeken buiten Europa.