Fotograaf
Lucrees van Groningen
Fotograaf
Lucrees van Groningen komt uit een Deventer familie waarbinnen fotografie al meer dan 100 jaar actief wordt beoefend. Niet vreemd dus dat ook Lucrees van kinds af aan fotografeerde. Dit gebeurde in haar jeugdjaren in Deventer, tijdens haar studietijd in Leiden en Delft en tijdens het wonen en werken in Frankrijk, Amsterdam en, sinds een aantal jaren, weer in Deventer. Vanaf 2010 heeft ze van het fotograferen haar beroep gemaakt en fotografeert ze onder haar eigen naam.
Ambachtelijkheid
‘Fotograferen is voor mij een levensbehoefte’, vertelt Lucrees, die het liefst werkt met een Leica en zich naast haar professionele praktijk heeft bekwaamd in ouderwetse afdruk- en ontwikkeltechnieken. ‘Heerlijk om te doen; daarmee geef je ook de ambachtelijkheid weer een beetje terug aan de fotografie. Voor mij is een foto pas een foto als je ’m hebt afgedrukt. Deze afdrukken zijn ook speciaal genoeg om aan de muur te hangen. Een palladium-print is bovendien een van de meest duurzame manieren om foto’s te behouden.’
Producten & Diensten
Lucrees is opgeleid als kunsthistoricus en psycholoog. ‘Ik ben een goede waarnemer en kijk altijd naar de ‘essentie’ van een bepaalde plaats of moment. Het gaat mij niet alleen om het maken van een goede foto. De klant moet er beter van worden. Ik maak graag portretten en probeer dan zo veel mogelijk de persoon zoals hij is vast te leggen, zonder opsmuk, opdat het beeld in het geheugen blijft zitten van de kijker. Dit geldt ook voor het vastleggen van events en gebeurtenissen. Dat kan een (bedrijfs)feest zijn, maar ook een begrafenis.’ Lucrees verzorgt regelmatig bedrijfsreportages. Dit doet zij door het hele land met soms uitstapjes naar het buitenland. Zo denkt ze nog met veel plezier terug aan haar bedrijfsreportage bij CERN in Zwitserland; slechts weinig fotografen worden daar achter de schermen toegelaten.
Lucrees ziet beeld steeds belangrijker worden. ‘Beeld was altijd al een krachtig middel om je te kunnen profileren. De tijdsspanne dat een bezoeker naar bijvoorbeeld een website of folder kijkt, wordt echter steeds korter. Er komt steeds minder tekst, ten faveure van beeld. Zorg er dan ook voor dat het beeld ertoe doet! Ik zie heel vaak geen eigen mensen op websites of in jaarverslagen. Dat is echt heel jammer omdat dit toch vaak een belangrijke presentatie van een bedrijf of organisatie is. Er wordt nog veel te veel gebruik gemaakt van stockfoto’s; die zijn zo algemeen dat ze nooit kunnen laten zien waar je bedrijf voor staat. Dat is echt zonde, omdat je met de juiste beelden namelijk goede statements kunt maken.’