Sportbedrijf

Sportunity

Sportbedrijf

Het bedrijf Sportunity is opgericht door Niels Schut aan het einde van zijn studie Sport Management en Ondernemen. Niels maakt zich als tennistrainer zorgen over de trend van steeds meer individualisering in de tennissport. Om daar een passend antwoord op te bieden ontwikkelde hij Netband.nl. Een online platform waarmee tennissers kunnen spelen waar, wanneer en met wie ze maar willen. In 2012 bestond Tinder nog niet, maar nu valt het uit te leggen als een Tinder voor tennissers, waarbij ook de date en locatie wordt gefaciliteerd. Sindsdien is het hard gegaan en werken bij Sportunity 16 professionals.

Eerste bonden nemen eerste stappen richting ongebonden sporter

Terwijl Niels zijn kennis, ervaringen en visie met de tennisbond KNLTB deelt, horen ook andere sportbonden van deze jonge innovator. Een van de bonden was de schaatsbond KNSB. Niels en zijn team ontwikkelde een concept en businesscase voor de KNSB. Dit resulteerde in de sprintapp die Sportunity ontwikkelde waarbij gebruikers hun schaats- en skateprestaties kunnen meten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een chip (op de ijsbaan) of met de GPS-functie op je telefoon (skaten en bij natuurijs). Sinds de lancering bleef het aantal gebruikers gestaag groeien en groeiden ook de functionaliteiten. Inmiddels is de samenwerking verbreed naar meerdere sportbonden: o.a. tafeltennis, badminton, biljart, toerfietsunie, jeu de boules en skiën.

Wereldwijd actief

Bij het maken van de Sprintapp kwam Sportunity in aanraking met MYLAPS. Een Nederlands bedrijf dat hardware ontwikkelt en levert voor tijdmeetingen bij sportevents over de hele wereld. Toen door corona de evenementen stil kwamen te liggen en MYLAPS haar strategie voor na corona ging heroverwegen, deed er een hele mooie kans voor Sportunity voor. In die fase zijn er gesprekken tussen Sportunity en MYLAPS gevoerd en dit heeft geleid tot dat Sportunity de software tak voor de ‘active sports’ van MYLAPS heeft overgenomen en alle event apps voor de evenementen van MYLAPS gaat ontwikkelen en vermarkten. Dit zijn op jaarbasis ruim 600 sportevents met 6 miljoen deelnemers uit meer dan 200 landen. Dit zijn soms grote events zoals de Boston Marathon met 180.000 deelnemers in één weekend.

Toekomst

Dankzij de innige samenwerking met MYLAPS zal Sportunity exponentieel groeien. Naast deze markt ontwikkeld Sportunity ook een nieuwe markt van overheden en haken steeds meer gemeenten aan. Zij willen weten hoeveel, waar en door wie er wordt gesport in de openbare ruimte, de sportverenigingen in hun regio en andere sportaccommodaties. Zo krijgen zij meer inzicht in het beweeggedrag van hun inwoners en kunnen ze op basis hiervan gerichtere beleidsplannen opstellen. Een samenwerking is gestart met de gemeentes Den Haag, Arnhem, Oss en thuisbasis Apeldoorn om voor hen en hun inwoners een compleet sport- en beweegplatform te ontwikkelen.

Export landen

Wereldwijd

Ceo

Sportunity | Niels Schut