The Soap Farm

Shampoobars

In het dorp Lettele staat een bijzonder productiebedrijf: The Soap Farm. Aan de Schotwillemsweg beschikt The Soap Farm over een eigen R&D-afdeling, een productiestraat, magazijn en een kantoor.
De zeven medewerkers van het bedrijf ontwikkelen daar Shampoobars. Dit kan je het beste omschrijven als een shampoo in vaste vorm. Dit geldt niet alleen voor shampoos, maar ook voor conditioners en body bars. Deze worden in private label ontwikkeld en geproduceerd voor webshops
en retailketen in Nederland en daar buiten.

Pionieren

Voor de start van het bedrijf is veel pionierswerk verricht door de ondernemers Marc en Michelle
Koehl. De inspiratie voor het produceren en verkopen van Shampoobars vormde de eigen badkamer. Het viel beide ondernemers op hoeveel plastic gebruikt werd voor shampoos, bodylotion en conditioners. Dit kan toch anders! De stap werd gezet om hiervoor duurzame cosmetica alternatieven mogelijk te maken. Plasticvrij douchen kan door een betaalbaar alternatief aan te bieden voor plastic flessen in de badkamer.

Natuurlijke Ingrediënten

De shampoo, conditioner en body bars bestaan uit veelal natuurlijke grondstoffen en bevatten bijna geen chemische bewaarmiddelen in tegenstelling tot de klassieke shampoos. Deze (vaak voor 80% uit water bestaande shampoos) spoelen weg via het douchewater en komen dan in de natuur terecht. Uiteindelijk zijn de vele chemicaliën in shampoos ook niet goed voor je haar. Ze reinigen dan wel duchtig je hoofdhuid, maar spoelen samen met het vuil ook alle voedende en beschermende laagjes
weg. Fragiel haar wordt zo extra afhankelijk van detergenten en andere onnatuurlijke bestanddelen. De shampoo bars wassen, hydrateren en ontwarren op basis van essentiële oliën en natuurlijke cleaners als alternatief voor detergent. Het is ook hun verhoogde concentratie aan natuurlijke oliën,
die antibacterieel werken, die hun extra lange bewaartijd garanderen. Een puur en zeer efficiënt product. Een Conditioner Bar zorgt voor extra voeding voor haar dat wat extra’s nodig heeft en maakt het pluisvrij en makkelijk doorkambaar.

Investeren in nieuwe productiestraat

De toekomst ziet er goed uit voor The Soap Farm. Marc: “in het verleden verkochten we onder een andere naam aan de consument en deden we private label erbij. We hebben besloten om de webshop af te stoten en ons te concentreren op de ontwikkeling en productie onder private label. Dit maakte dat we extra moesten investeren in productiestraat en daardoor ook in een groter pand.
We zijn blij dat we dat in ons eigen dorp Lettele gevonden hebben”.

Groei in binnen- en buitenland

Succesvolle relaties zijn inmiddels aangeknoopt met onder andere Dille & kamille, Marcels Green Shop en recentelijk Holland Barrett. Voor de groei kijken we ook over de grens. We hebben gestaan op de privatelabel vakbeurs in Amsterdam en daaruit vloeide een contact met een grote Duitse klant. We ontwikkelen daar een nieuw badschuimproduct in vaste vorm voor en binnenkort start de eerste productie. We kijken verder naar Duitsland en onlangs hebben we ook een eerste klant in Scandinavië geworven. Dit smaakt ook naar meer, we kijken hoe we daar ook meer voet aan de wal kunnen krijgen. De basis blijft focus op kwaliteit, we willen de beste zijn en dan volgt groei met mooie klanten vanzelf.

Export landen

België | Duitsland | Zweden

Ceo

The Soap Farm | Marc Koehl