The WAT Group

E-platformen

Pier van Spronsen is in de jaren negentig gestart als ondernemer met een eigen grafisch design bureau in Zuid-Holland. Een mooi klantenbestand werd opgebouwd. Daar zaten o.a. ook mooie en bekende namen bij uit de Olie- en Gasindustrie. Toen een klant met de vraag kwam om van alle 6.000 medewerkers in kaart te brengen wie ze zijn en wat ze doen kwamen zaken in een versnelling. Pier en zijn team brachten dit allemaal in kaart en maakten daarna ook matchingsarrangementen via zelfbedachte spelvormen om de juiste medewerkers met elkaar in contact te brengen. Dit sloeg aan en vormde de basis voor de The WAT Group anno nu.

De opdracht rolde daarna snel door in de opzet van een E-platform waarop bezoekers de (veelal verplichte) veiligheidstrainingen kunnen volgen voor bezoeken van productieplatformen voor zowel onshore- als offshore locaties en andere petrochemische installaties. Trots is Pier dat alle opgebouwde ervaring op gebied van 25 jaar aan veiligheidstrainingen voor de (Petrochemische) industrie gebundeld is in een online platform dat zorgt voor belangrijke kostenreductie en nog veel belangrijker meer veiligheid op de werkvloer. Er is nog veel werk te verzetten. Volgens de International Labour Organization verliezen ruim 7.500 medewerkers in de wereld tijdens werk hun leven en raken er meer dan één miljoen gewond. Dit moet en kan fors naar beneden!

In Nederland maken 420 bedrijven met inmiddels ruim 45.000 medewerkers dagelijks gebruik van het platform. Dit heeft Pier en zijn team van bijna dertig internationale professionals aangezet om het eerste complete E-Learningsysteem ter wereld op gebied van Health Safety, Environment en Quality (HSEQ) te gaan bouwen. Na 2,5 jaar pionierswerk is dit in het najaar van 2021 gerealiseerd.

Het mooie van het systeem is dat studenten wereldwijd gratis toegang hebben tot het platform. Pier: “we vinden kennis delen op gebied van veiliger werken zeer belangrijk, vandaar deze stap. Bijkomend voordeel is dat studenten, als ze dat willen, ook kun CV kunnen uploaden en zo zichtbaar zijn voor interessante bedrijven”. De start is twee weken na lancering van het platform veelbelovend. Geholpen door slimme onlinecampagnes komen aanvragen binnen uit landen als Griekenland, het Verenigd Koninkrijk, Italië tot aan Australië aan toe. Het systeem is zeer schaalbaar en maakt snelle groei mogelijk. Op korte termijn is de doelstelling te groeien naar 700 tot 1.000 deelnemende bedrijven.

Export landen

Wereldwijd

Ceo

The WAT Group | Pier van Spronsen