3D-Animaties
Tijdlab
3D-Animaties
In 2015 richtten de archeologiestudenten Thomas Verhoeven, Rob van Haarlem en Jeroen Bolhuis hun bedrijf Tijdlab op. Alle drie hebben zij een passie voor archeologie en op verjaardagen werd daar soms wat meewarig op gereageerd. Hoe anders zou het zijn als deze personen een reis in de tijd konden maken om zo bepaalde geschiedenis te herbeleven. Zij besloten gezamenlijk om dit mogelijk te gaan maken en daarvoor werd Tijdlab opgericht.
Spectaculaire reconstructies
Als eerste product van Tijdlab werd een hologramvitrine gebouwd. Was het eerste prototype nog vrij primitief de laatste versie is ronduit spectaculair. In een glazen kubus zweeft een oude Romeinse munt rond. Zo werd voor het Muiderslot een 3D-,odel ontwikkeld van een document waarin Amsterdam voor het eerst genoemd. Het originele document was te kwetsbaar om te laten zien. Nu kunnen bezoekers het wel bekijken en ook inzoomen om details beter te kunnen bekijken. Ook heeft Tijdlab een inheemse Romeinse boerderij gereconstrueerd in virtual reality, met een VR-bril op kunnen mensen zelf door de boerderij lopen.
Uniek in Europa
De vraag bij musea en overheden tussen en creatieve brug tussen wetenschap / cultuur en het publiek blijkt groot. Met moderne technieken als hologrammen, 3D-presentaties, gamification, virtual reality en Augmented reality wordt historie tot leven gewekt om er veel van te leren en ook van te beleven. Op dit vlak is Tijdlab uniek in Europa.
Buitenland lonkt
Reden waarom Tijdlab onlangs was uitgenodigd om met de Koning op handelsmissie naar Potsdam te gaan. Dit leverde waardevolle contacten op die Tijdlab gaat gebruiken om vaste voet aan wal te krijgen in Duitsland. Naast contacten met Duitsland beschikt Tijdlab inmiddels ook over contacten met universiteiten, musea en gemeenten in België, Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.
Groei
De toegenomen vraag heeft ook tot uitbreiding van het personeelsbestand geleid. De drie oprichters hebben inmiddels twee nieuwe medewerkers aangetrokken en als de vraag verder blijft aantrekken zijn meer nieuwe medewerkers nodig met passie voor historie en nieuwe presentatietechnieken. Tijdlab verwacht de komende jaren in omvang te verdubbelen