Unimogs
Unimog Donald
Unimogs
Unimog Donald is in 2006 opgericht door Donald Verdonk. Hij was vanuit hobby geïnteresseerd geraakt in het sleutelen aan Unimogs. Dit ging hem goed af en reden waarom steeds meer bezitters van Unimogs Donald vroegen om hulp. Hierop heeft Donald zijn eigen bedrijf Unimog Donald opgericht. Sindsdien is het werken aan Unimog gestaag toegenomen en heeft het bedrijf aan de Engelenburgstraat Twello een eigen werkplaats en telt het bedrijf zes medewerkers.
De naam Unimog staat voor Universal Motor Gerät. Het is een kleine vrachtwagen die door Mercedes Benz geproduceerd wordt. Het ontwerp dateert van kort na de Tweede Wereldoorlog. De Unimog was aanvankelijk bedoeld als langzaam rijdend landbouwvoertuig waarmee men op het land kon werken, en werktuigen kon aandrijven en transporteren. Ook kon de Unimog als auto worden gebruikt. Hij heeft een zeer hoge bodemvrijheid en een flexibel frame, en kan in zeer oneffen terrein rijden. Reden waarom Unimogs populair zijn bij brandweer, bosbouworganisaties en diverse legers. Unimogs worden verder gebruikt om in bergen te werken en sneeuw te ruimen (met een sneeuwschuiver).
Tegenwoordig heeft men het landbouwsegment afgeschaft en bouwt men alleen nog maar Unimogs voor gemeentelijke dienst (de “Kommunal”) en als camper (“UNICAT”). De laatste versie is, door deelname aan de rally Parijs – Dakar, zeer populair voor avontuurlijke reizigers die er een wereldreis mee willen maken. Veel van deze exemplaren komen na aanschaf terecht bij het team van Unimog Donald. De eigenaren hebben van allerlei wensen om het rijgenot verder te vergroten dan wel een complete make-over willen. Donald: “we krijgen op jaarbasis tientallen Unimogs binnen en geen wens is hetzelfde. Het is allemaal maatwerk. De wensen variëren van andere stoelen, een lichtere koppeling, RVS uitlaten, een extra brandstof tank tot een complete revisie van het chassis met nieuwbouw van een camper er boven op”.
Ook koopt Donald en zijn team Unimogs in en na eventuele revisies worden deze weer doorverkocht. Dit gaat vervolgens voor 80% naar het buitenland. Veelal levert Donald de Unimog in Europa zelf bij de eindklant af. Donald: “dit is het mooiste deel van ons werk. Ons team legt ziel en zaligheid in opknappen / aanpassen van Unimogs, dit kunnen soms trajecten van een jaar zijn. Het na instructie zien hoe de klanten intens genieten van het rijden van hun op maat gemaakte Unimog is het mooiste wat er is.