Vaessen Schoemaker

Food Concepten

Vaessen-Schoemaker B.V. is een van oudsher Deventer familiebedrijf, opgericht in 1946 door Hubert Vaessen en zijn schoonzoon Paul Schoemaker. Innovatief als de oprichters destijds waren met de uitvinding dat fosfaten uitstekende waterbindende eigenschappen hebben in vleesproducten, wordt momenteel juist veel onderzoek gedaan naar alternatieve natuurlijke ingrediënten die als vervangers van fosfaten in vleesproducten gebruikt kunnen worden.

Sinds de oprichting in 1946 is innovatie bij Vaessen-Schoemaker altijd prominent aanwezig geweest in het bedrijf. Het heeft geresulteerd in bijna 75 jaar ervaring & kennis op technologische ontwikkelingen met als gevolg vele succesvolle en bewezen concepten voor de vis-, vlees-, convenience- en bakkerij-industrie.

Vaessen Schoemaker is momenteel hard op weg een leidende positie te veroveren op gebied van natuurlijke houdbaarheid, binding en duurzame concepten zoals nieuwe ‘plant-based’ concepten. Directeur en mede-eigenaren Joris Hermans en Coen van Oorschot: “Die ambitie kan je waarmaken, als je als ondernemer de focus houdt op de kern van je business en vasthoudt aan je visie. Maar liefst twintig procent van de in totaal 50 medewerkers is dagelijks bezig met productontwikkeling. Het bedrijf werkt continu aan productverbetering, productoptimalisatie en productvernieuwing, vooral in de rol van co-maker met zijn klanten. Als bedrijf hechten we veel waarde aan open en transparante samenwerkingsverbanden met partners in de waardeketen. Gezamenlijk met klanten worden er nieuwe productconcepten ontwikkeld. De voor deze concepten benodigde functionele ingrediënten worden geproduceerd op onze productielocatie in Deventer en in Polen”.

Vooruitlopend op de trend van groenere concepten voor de vleeswerkende industrie, introduceerde Vaessen-Schoemaker verscheidende unieke concepten. Hierbij gaat zij verder dan het standaard vleesvervanger op basis van eiwitten: Een volledige plantaardige visnugget of een hybride worst, van vlees én groente. Andere innovaties liggen op gebied van kooktijdreductie met tegelijkertijd een verbeterde smaakbeleving.

Exportambitie In de afgelopen jaren is de omzet jaarlijks tussen de 20% tot 30% toegenomen. Hierbij is het streven om binnen 5 jaar de omzet verdubbeld te hebben. Onze concepten zijn wereldwijd toepasbaar, en we zien dat daar waar de wens tot waarde-creatie ontstaat er volop mogelijkheden voor ons zijn.

Export landen

Wereldwijd

General Director

Vaessen Schoemaker | Joris Hermans | Coen van Oorschot