Vliegtuigplaatwerkerij

Van den Bos Aviation

Vliegtuigplaatwerkerij

Waar vind je nog een bedrijf dat internationaal zaken doet en toch geen eigen website heeft? Juist ja, op vliegveld Teuge bij Van den Bos Aviation V.O.F.

De heren van den Bos richten zich vanuit hun bedrijf op Vliegveld Teuge op plaatwerk aan lichte vliegtuigen, zakenjets en helikopters.

Sinds 2019 zitten Louis zonen (Frank en Stefan) ook in de zaak. Zijn zonen kregen dit werk dus met de paplepel ingegoten en zijn dus ook vliegtuigonderhoudstechnicus en hebben in de loop der jaren ook al veel plaatwerk ervaring opgedaan.

Na een technische opleiding is Louis in 1971 begonnen als plaatbankwerker bij de KLM. In 1974 is hij begonnen in Teuge als plaatweker bij de Gelderse Luchtvaart Maatschappij en daarna heeft hij gewerkt bij Air Service Holland en sinds 1988 is hij ZZP-er.

Wat is plaatwerk?

Dat zijn dunne platen van Aluminium – legeringen met een dikte van (0,4-3,0mm) die veelal met klinknagels aan het chassis van het vliegtuig worden gemonteerd om het geheel netjes af te werken. Soms raakt de romp beschadigd of is deze door corrosie aangetast en moet dan gerepareerd worden conform de specificaties van de fabrikant. Dit moet worden uitgevoerd door gecertificeerde onderhoudsbedrijven geselecteerd door de Europese Luchtvaart Autoriteit (EASA). Het gebruikte plaatmateriaal komt veelal uit Nederland en Amerika, de onderdelen komen meestal bij de fabrikant of leverancier in Amerika vandaan.

De heren van den Bos zijn werkzaam voor onderhoudsbedrijven, dus veel op locatie. Het kan zijn dat ze s ’ochtends worden gebeld dat een kist schade heeft opgelopen en dat ze ‘s middags in Spanje een vliegtuig staan te repareren.

Veranderingen in de markt:

Vroeger werd er veel zelfstandig gerepareerd, nu is men afhankelijk van wat de fabrikant tot in detail voorschrijft van wat er m.b.t. de reparatie van het vliegtuig of helikopter moet gebeuren. Tegenwoordig zijn er veel meer Europese regels en is er veel meer papierwerk.

De heren van den Bos zien een lichte verschuiving naar kunststof voor de kleinere kisten, bij de grote kisten blijft het plaatmateriaal nog wel van aluminium- legering, maar ook zie je daar meer composiet. Ook wordt er tegenwoordig meer met glasvezel en carbon gewerkt omdat je er mooie ronde en gladde vormen mee kunt maken, het nadeel is echter dat het nogal duur is om te repareren.

Export landen

Wereldwijd

Ceo

Van den Bos Aviation | Louis van den Bos